Usaresan- berättelse

Okej, nu ska jag inte dra på det längre, utan nu ska jag skriva om de senaste 3 veckorna, och jag ska försöka varva bilder med text så att det inte blir så drygt att läsa...
Detta är föresten vårt 100 inlägg, passade bra tyckte jag.

Hoppas ni följde oss på www.usaresan.se ;)

18/3 åkte vi från Stöde, på bussen ner var alla spända och de flesta kunde inte sova fast vi åkte på natten, vi kom till arlanda på morgonen, och då var de flesta rejält trötta.




Sen blev det frukost på donken och att försöka underhålla sig innan vi flög...

Min packarkompis Jossan <3

Vi flög 9 timmar till Chicago, där vi bytte flyg mot Vancover i yterligare 3.5 timme någonting, på flyget fick man underhålla sig bäst man kunde, men det fanns tv-spel, filmer, musik osv, så det var inte så svårt, men jag sov mestadelen av flygresan.



När vi sedan var framme i Vancover så var det ytterligare 5 timmar med buss till Kamloops, där vi skulle spendera 8 dagar, vi kom på natten, men eftersom att jag hade sovit mestadelen av resan så var det lite svårt att sova, men vi fick sovmorgon dagen efter sån tur var...

Bilder på campen vi var på, utan el och utan vatten, vi fick hjälpa till med maten och bära vatten/ved, göra eld o.s.v.




Första morgonen, alla såg ganska sliten ut :P

Här satt vi och spela gitarr och grillade på kvällarna, mysigt





Bullshit, min telefon funkade inte någonstans i kamloops eller great falls...


Några fler som haft telefoner som inte fungerat?


Vårt hem (mitt och 5 andra tjejers...)

Jag trivdes jättebra där, som de flesta andra med, men vi var ju inte där hela dagarna såklart, utan vi var ute på studiebesök och grejer på dagarna, sen var vi här endast på kvällarna:



Fin natur i kanada, om man gillar crossar så ska man flytta hit, satan vilka crossbanor...


En cowboy-brandman :D


Jag på flaket på en pickup




Fin bild på våran ledare och lärare i s-100


Vi lärde oss faktist saker också :)

Så åkte vi, och de tog de inte särskillt försiktigt... (skulle vara i Sverige det)

Sedan hittade jag en hunk till farmor:



Och det visade sig att han var indian, riktig indian alltså, häftigt



Han hade nog bättre kondition än alla oss, även fast han var över 80 år, han förklaring var att han inte drack alkohol eller rökte. (paus) cigaretter (alltså han rökte andra saker :P )



 Man kan tro att han var stel och seriös men man drev jättemycket och vi skrattade hela "föreställningen" (eller vad man ska kalla det). en riktig krutgubbe.

Andra sysselsättningar under dessa dagar:



Lär oss deras sätt att släcka och skydda värdesaker...


Lär oss att koppla deras grejor.




Detta var en LITEN by, LITEN, hmm...


studiebesök hos Skogsbrandkåren...


Flygsimulator


Monopol :D VILL HA..


Lunch fick vi ute, inte alltid så roligt.




Vi hade Sverigeafton en kväll, så fröken hade bakat kanelbullar :)


Och så hade vi några födelsedagsbarn på resan, så vi fick tårta, vill veta vad dedär kladdet på är gjort av, gott som tusan och så kunde man forma det.
 

Självklart sjöng och dansade vi så grodorna på sverigeafton (låtsas som att ni inte ser att jag är seg och inte hänger med på att det är öron)


En grillkväll :)


I kamloops var vi allså i 8 dagar, sen hade vi rest i nästan 2 dagar, och under denna tid så hade vi möjlighet att ducha 2 gånger, de dagarna var vi och badade, och dom var väldigt efterlängtade av många... en annan sak som var där var att halva klassen fick någon mildare form av magsjuka... väldigt roligt :P (jag klarade mig dock)






När vi lämnade Kamloops så gick bussen sönder, så vi var tvungna att stanna på någon verkstad i några timmar, men efter det så åkte vi hela dagen, sov på motell, och sedan åkte vi halva nästa dag också, och bilderna visar klippiga bergen, inte för att jag tyckta att det var så speciellt, men jag har varit där, och det är coolt... 


Till slut efter en lååång bussresa så var vi framme i great falls, där vi var i 5 dagar, och övade med brandmännen + att vi hade en natts jour var :) vi fick 2 larm när jag hade jour, och det har jag ju redan berättat om...


Sovplats i en gynastiksal brevid brandkåren


Vi blev ju lite kända också, vi var med på tv och i tidningar, så många som man mötte frågade vad vi höll på ed och de visst vilka vi var och tyckte att det var coolt...


Lunchpåsar, som man ser i filer :D 



Klätterövningar

Gruppbild

På journatten var dessa våra sängar, inte fy skam när man hade fått sova på luftmadrasser i några dagar



Vår busschaför Dan, åå va jag saknar honom, <3


Stegbilen :P

One o one tävling
I USA så har brandännen en känd tävling varje år, där det är en bana som man ska göra på tid, och vi fick pröva på detta, och jag och min tävlingskompis Lina var gry på detta :)

Banan:


Först sätta på sig larmställ





Och luftpaket, sen av med allt fort för att...


Sen slå med slägga...


Efter det var det Klättra stege, fälla ut "krokarna" där uppe, samt sätta upp och ta ner stegen säkert


Sen Rulla ut, koppla och springa med slangen


Sätta på vattnet och spruta ner skylten


Och till sist dra dockan över mållinjen...




Deras ivpa- bil (i väntan på ambulans)


Rökdykardräkter :P




Öbning på flygplatsen




Stritsplan, so de verkligen var stolta över, det är ju lite ilitäriskare i USA


Vi hittade svenska fiskar :D


En bra bild på en bussresa, det var ungefär såhär man sysselsatte sig :P


På motell 6 i Minnapolis, ett riktigt horställe (ett seriöst horställe, 50 dollar kostade det) var det, och vi kunde inte sova i vårat rum eftersom det var ingrott med fimplukt, kärleksfläckar och andra fläckar... hua, där var det inte roligt.


Bilden talar, det är USAs största mall...




Ett tivoli i mitten av köpcentrumet, då förstår man hur stort det är...

och ett "litet" legoland

Vi bodde på en brandstation sista natten, och då ville de visa oss hur bra deras sprintlers var, eftersom att de tycker att vi använder det för lite


Den här hlr maskinen är uppfunnen av en svensk i Lund, men har inte slagit igenom i Sverige, men i USA är den jättekänd...


På flygplatsen... :D blev glad när man började se svenska tröjor, flaggor och svenska människor igen


JAg verkligen älskar att alla hade sina gula skjortor på sig, det var nog ite så dumt ändå, men såg ju alltid vart man skulle och alla visste vilka vi var... (det var ju ingen liten flygplats vi var på, fick åka tåg mellan husen...)
Sen var det flyg och buss he till Stöde igen... punkt slut.

Ojojoj vad mycket bilder det blev, men det är ju roligt att kolla på lite bilder :)


Det är sjukt vad jag har kortat ner denna resa, det har hänt så mycket och vi har lärt oss så mycket så det går inte att skriva i ett blogginlägg, men det kommer bli ett minne för livet och något man kommer att berätta sen, många roliga kommentarer och tabbar har det gjorts på denna resa,  en bra avslutning på gymnasietiden kan man säga :) tack klassen för en oförglömlig resa... <3 <3

Kommentarer
Postat av: Sofie

Vad roligt vännen, vad härligt det låter.

2011-04-10 @ 20:39:58
URL: http://sofiewallberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0