E-ämnen


Är ju lite smått intresserad utav inehållsförteckningar, och nu kollade jag på varor som jag har ätit idag och som står kvar på bordet, bara bland dessa hittade jag 3 e-ämnen som jag googlade på, resultatet blev följande:

E471: MONO- OCH DIGLYCERIDER AV FETTSYROR
Ger: Fosterskador
Cancer.
Genetiska skador 
 
E551: KISELDIOXID
Farlig att inandas, kan förorsaka lungsjukdomar
Används i många vanliga, även ekologiska make up produkter som puder, rouge etc.

E621 till E624. SMAKFÖRSTÄRKARE
Några av biverkningarna kan bli svår huvudvärk, fosterskador, röda utslag, astmaattacker, extrem vrede och djup depression. Just glutamater har fått ökad användning i livsmedel under de senaste åren då det är ett billigt sätt att få maten att smaka.




Kan ju bara uppmana om att man ska kolla på förpackningar, och inte sluta köpa bara för att det står e, för det fanns faktist många som var ofarliga också, men att man kan kolla upp några och byta ut (särskillt till de gravida)
, hittade t.e.x lika krydda (grillkrydda) från 2 märken varav en inte hade något e och den andra hade 2 e... En grej som man kan boykotta helt är icas egna varor, det är sjukt mycket tillsattser i dem, DÄRFÖR är de så billiga men smakar okej...

Sverige är extremt dåliga på att förbjuda ämnen i vår mat, som många andra länder gör, fast vi ska vara så jävla överlägsen...

Ett tråkit inlägg, men vadå nån måste ju göra det med...


Kommentarer
Postat av: Sofie

Bra inlägg, du har helt rätt. Man ska passa sig för E-ämnen, många av dom är farliga.



Tänkte bara önska dig en underbar resa! Du har gjort ett enormt bra jobb med skolan och njut nu av den efterlängtade USA-trippen. Det blir nog grymt häftigt! Kram!

2011-03-18 @ 17:44:12
URL: http://sofiewallberg.blogg.se/
Postat av: Sofie

Hej igen! Tack för hjälpen! Både med youtubebklipp och skostorlekar. Jag satt och funderade som fan tidigare hur man la in klipp, haha! Nu ska jag försöka mig på det nästa gång. Sen skorna, jag har också breda fötter så jag chansar på en storlek större jag med isåfall. Svårt att beställa skor på internet. Kram!

2011-03-18 @ 18:09:03
URL: http://sofiewallberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0